Publikacje
Wspomaganie wspólnej pracy nauczycieli matematyki ( 25.10.2022 )
Procesowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli przez PPP 3 w 2022 roku
Refleksja nad powrotem uczniów do szkół
Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej
Szanowni Państwo Nauczyciele, Pedagodzy
W ostatnim czasie nasze życie zmieniło się, żyjemy w inny sposób w wielu obszarach.
Ten jakże inny czas dotyczy również edukacji. Po długim okresie nieobecności uczniowie
wracają do szkoły. Każdy zadaje sobie pytania: „Jak to będzie?” „Czy coś się zmieniło?”
W PPP3 w ramach procesowego wspomagania zorganizowano sieć „Wspomaganie
uczniów w czasie i po pandemii”, której członkami jest bardzo kreatywna i zaangażowana
grupa nauczycieli, pedagogów. Szkolenia prowadzi pani psycholog Małgorzata Cużytek. Ideą
działania sieci jest dzielenie się swoimi doświadczeniami. W związku z tym, iż Wszystkich
Nas pedagogów nurtują powyższe pytania chcieliśmy się podzielić naszymi przemyśleniami
oraz propozycjami pracy z uczniami po ich powrocie do szkoły.
W załączniku zamieszczonym w zakładce „publikacje” prezentujemy efekty naszej
wspólnej pracy.
Życzymy zdrowia oraz sukcesów w pracy zawodowej i życiu osobistym.
trener psycholog Małgorzata Cużytek
koordynator sieci Urszula Dudzik
Wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli
w Gminie Miejskiej Kraków
SZANOWNI PAŃSTWO
Przekazujemy publikację, która jest zwieńczeniem projektu ”Wzmacnianie współpracy edukacji szkolnej: poradnia – szkoła – rodzic – uczeń” w ramach procesowego wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków, realizowanego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 3 w Krakowie we współpracy z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Celem publikacji jest odpowiedź na pytanie, jak wzmacniać współpracę podmiotów edukacji w zakresie profilaktycznej funkcji szkoły i poradni psychologiczno – pedagogicznej?
Zapraszamy do lektury w zakładce „publikacje”.
Wspomaganie
Procesowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli przez PPP 3 w 2021 roku
Zakończyła się kolejna edycja Wspomagania Rozwoju Szkół i Przedszkoli zorganizowana przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 3 w Krakowie.
W roku 2021 objęto ww. pomocą 25 placówek – 10 przedszkoli i 15 szkół, która dotyczyła całego procesu: diagnozy, planowania działań, realizacji i monitorowania oraz podsumowania.
Tematyka zdiagnozowanych obszarów była różnorodna:
– dla przedszkoli:
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (agresywnym, z zaburzeniami w rozwoju społecznym i emocjonalnym) i jego rodzicem oraz radzenie sobie przez nauczycieli w sytuacjach stresowych.
Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym i emocjonalnym.
Praca zdalna z dzieckiem przedszkolnym.
Wsparcie nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności obsługi tablicy interaktywnej i wykorzystania w pracy nauczyciela z dzieckiem.
Wzbogacenie warsztatu pracy z tematyki kodowania-wykorzystanie w pracy z dziećmi.
Doskonalenie umiejętności muzycznych nauczycieli – poznania nowych form aktywności muzycznych.
– dla szkół:
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Bezpieczeństwo w sieci.
Metody wspierające inicjatywność uczniów.
Współpraca z uczniami i rodzicami w czasie i po pandemii.
Metody wspierające skuteczne uczenie się uczniów.
Wspomaganie uczniów w czasie i po pandemii (obniżona motywacja uczniów do działania, obniżenie nastroju uczniów spowodowane izolacją domową, potrzeba zwiększonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie pandemii.
Kodowanie, programowanie i robotyka edukacji wczesnoszkolnej.
Różnorodne potrzeby edukacyjne uczniów.
Uzyskaną na szkoleniach wiedzę i umiejętności nauczyciele zastosowali w swojej codziennej pracy podnosząc jakość pracy szkoły.
Równocześnie na terenie PPP3 działało 8 sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – jedna we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości „Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych u uczniów klasy drugiej i trzeciej”.
W związku z aktualnymi potrzebami zorganizowano następujące sieci:
PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ZDALNEGO NAUCZANIA
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Psychologia rozwojowa i poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Prawidłowości i dysfunkcje rozwojowe.
Stymulowanie funkcji poznawczych u dzieci poprzez zabawę.
Wzmacnianie funkcji uwagowych – gry i ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.
Rozwijanie prężności psychicznej „resilience” uczniów.
Trening antystresowy jako sposób na poradzenie sobie z napięciem i stresem.
WSPIERANIE I WSPOMAGANIE DZIECI W CZASIE I PO PANDEMII
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Czego potrzebują uczniowie i nauczyciele w związku z przedłużającą się sytuacją pandemiczną. Potrzeby uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
Uczeń „nadwrażliwy” – zaburzenia depresyjne i lękowe u dzieci w związku z pandemią i izolacją społeczną.
Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci – Syndrom Zdalnego Zmęczenia.
Zagrożenie uzależnieniem od urządzeń ekranowych u dzieci.
Jak integrować uczniów po długiej izolacji społecznej?
Ciekawe lekcje wychowawcze – ćwiczenia wzmacniające więzi.
Gimnastyka umysłu – jak się uczyć, aby osiągać lepsze efekty?
NAUCZANIE ZDALNE – METODY KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ I NARZĘDZIA TECHNOLOGICZNE WSPIERAJĄCE NAUCZYCIELI W TRAKCIE UCZENIA ONLINE
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Projektowanie i modyfikowanie materiałów edukacyjnych (programy i aplikacje: (LearningApps, Quizizz).
Udostępnianie uczniom wybranych zasobów edukacyjnych oraz zaprojektowanych samodzielnie ćwiczeń.
Dobre praktyki stosowania ćwiczeń interaktywnych i wykorzystania materiałów z sieci w pracy zdalnej i stacjonarnej.
JAK ZADBAĆ O GŁOS DZIECKA, ABY PRAWIDŁOWO SIĘ ROZWIJAŁ?
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Jak zadbać o głos, aby prawidłowo się rozwijał?
Zabawy z dźwiękiem, ruchem i rytmem.
Wybrane elementy Carla Orffa.
Instrumenty perkusyjne i body percussion w pracy nauczyciela.
KODOWANIE, PROGRAMOWANIE I ROBOTYKA W PRZEDSZKOLU I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ”
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Kodowanie przez zabawę dla najmłodszych, czyli maty edukacyjne, fiszki, kubeczki na podłodze.
Roboty w ruch – programowanie dla najmłodszych z wykorzystaniem wybranych robotów edukacyjnych i plansz.
KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH W PRZEDSZKOLU I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
TEMATYKA SZKOLEŃ
Jak kształtować kompetencje kluczowe w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
Kształtowanie umiejętności uczenia się.
Kodowanie przez zabawę w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wykorzystaniem mat.
Programowanie i robotyka dla dzieci z wykorzystaniem wybranych aplikacji i narzędzi online
LOGOPEDYCZNA
TEMATYKA SZKOLEŃ:
Rotacyzm
Afazja
Seplenienie międzyzębowe
Dwujęzyczność
Podsumowując zakończone działania należy podkreślić duże zaangażowanie członków sieci w czasie pracy zdalnej. Dzielono się swoimi doświadczeniami, rozwiązywano różne problemy, przekazywano swoje propozycje. Biorąc pod uwagę ewaluację przeprowadzoną wśród członków uczestniczących w sieciach można stwierdzić, iż spełniły oczekiwania nauczycieli. Oceniono je bardzo wysoko. Ponadto tematyka i treści, jak określili uczestnicy były wyjątkowo adekwatne do aktualnej sytuacji.
Dnia 8.12.2021r. odbyła się konferencja online zorganizowana przez PPP3 we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Oddziałem Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki – „ Matematyka w potrzebie”.
W ramach zadania „Wspomaganie rozwoju szkół” realizujemy, we współdziałaniu z pracownikami Uniwersytetu Jagiellońskiego, program „Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji szkolnej Poradnia- Szkoła Rodzic – Uczeń”. Jest to już drugi program realizowany przez PPP3 w tym zakresie.
Celem programu jest wzmocnienie współpracy podmiotów przez wyposażenie zespołu nauczycieli poszczególnych szkół w narzędzia pozwalające na realizację ważnej tematyki, w dowolnym czasie na terenie szkoły, bez udziału osób z zewnątrz, np. z poradni. Wydaje się to dość istotne w niepewnej sytuacji pandemicznej, w której, np. zaplanowane warsztaty przez pracowników poradni w szkołach nie mogłyby być realizowane. Program skierowany jest do uczniów klas V. „WENA”
PROGRAM PROFILAKTYKI I PROMOCJI ZDROWIA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS V SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Autorki programu:
Nastazjak A., Piasecka M., Sowa–Behtane E., Kusztal J., Dudzik U.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU: wzmocnienie motywacji do samorozwoju wśród uczniów V klas szkół podstawowych
GRUPA DOCELOWA: uczniowie 5 klasy szkoły podstawowej oraz ich rodzice
PROGRAM SKŁADA SIĘ Z 2 RODZAJÓW DZIAŁAŃ:
- MODUŁ SKIEROWANY DO UCZNIÓW
Realizatorzy:
Przeszkoleni nauczyciele
Długość i częstotliwość:
Program przewiduje 6 spotkań po 45 minut. Zajęcia są realizowane około 1 raz w tygodniu. Przeprowadzenie modułu skierowanego do uczniów zajmuje około 1,5 miesiąca.
Tematyka spotkań:
W – Wartości
E – Empatia i Emocje
N – Nawyki
A – Autorefleksja i Autokreacja
- Moduł skierowany do rodziców
Realizatorzy:
Przeszkoleni nauczyciele
Działania realizowane w trakcie spotkań z rodzicami dotyczą wprowadzenia rodziców w program (przed rozpoczęciem zajęć z uczniami) oraz podsumowanie pracy z dziećmi.
Długość i częstotliwość:
Program przewiduje 2 spotkania po 90 minut z rodzicami uczniów biorących udział w programie profilaktycznym prowadzone przez wcześniej przygotowanego nauczyciela realizatora programu profilaktycznego.
Tematyka spotkań
- Wprowadzenie rodziców w program. Zagadnienia dotyczące motywowania dziecka do rozwoju osobistego.
- Podsumowanie pracy z dziećmi. Zachowania ryzykowne lub inne trudności w rozwoju młodego człowieka.
Przekazywane treści
Uczestnikom szkoleń zostały przekazane treści związane z realizacją programu wśród uczniów i rodziców. W efekcie udziału w szkoleniach ich uczestnicy nabyli kompetencje przeprowadzenia programu wśród adresatów bezpośrednich.
W trakcie szkolenia nauczyciele dostali scenariusze zajęć.
Dziękujemy Wszystkim Nauczycielom uczestniczącym w procesie wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli za niezwykłą aktywność i życzymy sukcesów w pracy zawodowej oraz zdrowia.