Publikacje 

Wspomaganie wspólnej pracy nauczycieli matematyki ( 25.10.2022 )
Procesowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli przez PPP 3 w 2022 roku
Refleksja nad powrotem uczniów do szkół
Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej

Szanowni Państwo Nauczyciele, Pedagodzy
W ostatnim czasie nasze życie zmieniło się, żyjemy w inny sposób w wielu obszarach.
Ten jakże inny czas dotyczy również edukacji. Po długim okresie nieobecności uczniowie
wracają do szkoły. Każdy zadaje sobie pytania: „Jak to będzie?” „Czy  coś się  zmieniło?”
W PPP3 w ramach procesowego wspomagania zorganizowano sieć „Wspomaganie
uczniów w czasie i po pandemii”, której członkami jest bardzo kreatywna i zaangażowana
grupa nauczycieli, pedagogów. Szkolenia prowadzi pani psycholog Małgorzata Cużytek. Ideą
działania sieci jest dzielenie się swoimi doświadczeniami. W związku z tym, iż Wszystkich
Nas pedagogów nurtują powyższe pytania chcieliśmy się podzielić  naszymi przemyśleniami
oraz propozycjami pracy z uczniami po ich powrocie do szkoły.
W załączniku zamieszczonym w zakładce „publikacje” prezentujemy efekty naszej
wspólnej pracy.
Życzymy zdrowia oraz  sukcesów w pracy zawodowej i  życiu osobistym.
trener  psycholog Małgorzata Cużytek
koordynator sieci Urszula Dudzik

 

Wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli 

w Gminie Miejskiej Kraków

SZANOWNI  PAŃSTWO

               Przekazujemy publikację, która jest zwieńczeniem projektu ”Wzmacnianie współpracy edukacji szkolnej: poradnia – szkoła – rodzic – uczeń” w ramach procesowego wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków, realizowanego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 3 w Krakowie we współpracy z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

              Celem publikacji jest odpowiedź na pytanie, jak wzmacniać współpracę podmiotów edukacji w zakresie profilaktycznej funkcji szkoły i poradni psychologiczno – pedagogicznej?

              Zapraszamy do lektury w zakładce „publikacje”.

Wspomaganie

 

Procesowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli  przez  PPP 3  w 2021 roku

Zakończyła się kolejna edycja Wspomagania Rozwoju Szkół i Przedszkoli zorganizowana przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 3 w Krakowie. 

W roku 2021 objęto ww. pomocą 25 placówek – 10 przedszkoli i 15 szkół, która dotyczyła całego procesu: diagnozy, planowania działań, realizacji i monitorowania oraz  podsumowania. 

 

Tematyka zdiagnozowanych  obszarów była różnorodna:

– dla przedszkoli: 

Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (agresywnym, z zaburzeniami w rozwoju społecznym i emocjonalnym) i jego rodzicem oraz radzenie sobie przez nauczycieli w sytuacjach stresowych.

Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym i  emocjonalnym.

Praca zdalna z dzieckiem przedszkolnym.

Wsparcie nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności obsługi tablicy interaktywnej i wykorzystania w pracy nauczyciela  z dzieckiem. 

Wzbogacenie warsztatu pracy z tematyki kodowania-wykorzystanie w pracy z dziećmi.

Doskonalenie umiejętności muzycznych nauczycieli – poznania nowych form aktywności muzycznych.

– dla szkół: 

Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Bezpieczeństwo w sieci.

Metody wspierające inicjatywność uczniów. 

Współpraca z uczniami i rodzicami  w czasie i po pandemii. 

Metody wspierające skuteczne uczenie się uczniów.

Wspomaganie uczniów w czasie i po pandemii (obniżona motywacja uczniów do działania, obniżenie nastroju uczniów spowodowane izolacją domową, potrzeba zwiększonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie pandemii.

Kodowanie, programowanie  i robotyka edukacji wczesnoszkolnej.

Różnorodne potrzeby edukacyjne uczniów. 

Uzyskaną na szkoleniach wiedzę i umiejętności nauczyciele zastosowali w swojej codziennej pracy  podnosząc jakość pracy szkoły.

Równocześnie na terenie PPP3 działało 8 sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – jedna we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości „Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych u uczniów klasy drugiej i trzeciej”. 

W związku z aktualnymi potrzebami zorganizowano następujące sieci:

PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ZDALNEGO NAUCZANIA

TEMATYKA SZKOLEŃ:

Psychologia rozwojowa i poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.  Prawidłowości i dysfunkcje rozwojowe.

Stymulowanie funkcji poznawczych u dzieci poprzez zabawę.

Wzmacnianie funkcji uwagowych – gry i ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.

Rozwijanie prężności psychicznej „resilience” uczniów.

Trening antystresowy jako sposób na poradzenie sobie z napięciem i stresem.

 

WSPIERANIE I WSPOMAGANIE DZIECI W CZASIE I PO PANDEMII

 

TEMATYKA SZKOLEŃ:

Czego potrzebują uczniowie i nauczyciele w związku z przedłużającą się sytuacją pandemiczną. Potrzeby uczniów, ich rodziców i nauczycieli.

 Uczeń „nadwrażliwy” – zaburzenia depresyjne i lękowe u dzieci w związku z pandemią i izolacją społeczną.

Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci – Syndrom Zdalnego Zmęczenia.

Zagrożenie uzależnieniem od urządzeń ekranowych u dzieci.

Jak integrować uczniów po długiej izolacji społecznej? 

Ciekawe lekcje wychowawcze – ćwiczenia wzmacniające więzi.

Gimnastyka umysłu – jak się uczyć, aby osiągać lepsze efekty?

 

NAUCZANIE ZDALNE – METODY KSZTAŁCENIA NA  ODLEGŁOŚĆ I NARZĘDZIA TECHNOLOGICZNE WSPIERAJĄCE NAUCZYCIELI W TRAKCIE UCZENIA ONLINE

 

TEMATYKA SZKOLEŃ:

 Projektowanie i modyfikowanie materiałów edukacyjnych (programy i aplikacje: (LearningApps, Quizizz).

Udostępnianie uczniom wybranych zasobów edukacyjnych oraz zaprojektowanych samodzielnie ćwiczeń. 

Dobre praktyki stosowania ćwiczeń interaktywnych i wykorzystania materiałów z sieci w pracy zdalnej i stacjonarnej.

 

JAK ZADBAĆ O GŁOS DZIECKA, ABY PRAWIDŁOWO SIĘ ROZWIJAŁ? 

 

TEMATYKA SZKOLEŃ:

Jak zadbać o głos, aby prawidłowo się rozwijał?

Zabawy z dźwiękiem, ruchem i rytmem.

Wybrane elementy Carla Orffa.

Instrumenty perkusyjne i body percussion w pracy nauczyciela.

KODOWANIE, PROGRAMOWANIE I ROBOTYKA W PRZEDSZKOLU I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

TEMATYKA SZKOLEŃ: 

Kodowanie przez zabawę dla najmłodszych, czyli maty edukacyjne, fiszki, kubeczki na podłodze.

Roboty w ruch – programowanie dla najmłodszych z wykorzystaniem wybranych robotów edukacyjnych i plansz.

 

KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH W PRZEDSZKOLU I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

TEMATYKA SZKOLEŃ

Jak kształtować kompetencje kluczowe w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej

Kształtowanie umiejętności uczenia się.

Kodowanie przez zabawę w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wykorzystaniem mat.

Programowanie i robotyka dla dzieci z wykorzystaniem wybranych aplikacji i narzędzi online 

 

LOGOPEDYCZNA

TEMATYKA SZKOLEŃ:

Rotacyzm

Afazja

Seplenienie międzyzębowe

Dwujęzyczność

Podsumowując zakończone działania należy podkreślić duże zaangażowanie członków sieci w czasie pracy zdalnej. Dzielono się swoimi doświadczeniami, rozwiązywano różne problemy, przekazywano swoje propozycje. Biorąc pod uwagę ewaluację przeprowadzoną wśród członków uczestniczących w sieciach można stwierdzić, iż spełniły oczekiwania nauczycieli. Oceniono je bardzo wysoko. Ponadto tematyka i treści, jak określili uczestnicy były wyjątkowo adekwatne do aktualnej sytuacji.

Dnia 8.12.2021r. odbyła się konferencja online zorganizowana przez PPP3 we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Oddziałem Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki – „ Matematyka w potrzebie”.

W ramach zadania „Wspomaganie rozwoju szkół” realizujemy, we współdziałaniu z pracownikami Uniwersytetu Jagiellońskiego, program „Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji szkolnej Poradnia- Szkoła Rodzic – Uczeń”. Jest to już drugi program realizowany przez PPP3 w tym zakresie.

Celem programu jest wzmocnienie współpracy podmiotów przez wyposażenie zespołu nauczycieli poszczególnych szkół w narzędzia pozwalające na realizację ważnej tematyki, w dowolnym czasie na terenie szkoły, bez udziału osób z zewnątrz, np. z poradni. Wydaje się to dość istotne w niepewnej sytuacji pandemicznej, w której, np. zaplanowane warsztaty przez pracowników poradni w szkołach nie mogłyby być realizowane. Program skierowany jest do uczniów klas V. „WENA” 

PROGRAM PROFILAKTYKI I PROMOCJI ZDROWIA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS V SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

Autorki programu:

Nastazjak A., Piasecka M., Sowa–Behtane E., Kusztal J., Dudzik U.

 

CEL GŁÓWNY PROGRAMU: wzmocnienie motywacji do samorozwoju wśród uczniów V klas szkół podstawowych

GRUPA DOCELOWA: uczniowie 5 klasy szkoły podstawowej oraz ich rodzice

PROGRAM SKŁADA SIĘ Z 2 RODZAJÓW DZIAŁAŃ:

  1. MODUŁ SKIEROWANY DO UCZNIÓW

Realizatorzy:

Przeszkoleni nauczyciele

Długość i częstotliwość:

Program przewiduje 6 spotkań po 45 minut. Zajęcia są realizowane około 1 raz w tygodniu. Przeprowadzenie modułu skierowanego do uczniów zajmuje około 1,5 miesiąca.

Tematyka spotkań: 

W – Wartości

E  – Empatia i Emocje

N –  Nawyki

A – Autorefleksja i Autokreacja

 

  1. Moduł skierowany do rodziców

Realizatorzy:

Przeszkoleni nauczyciele

Działania realizowane w trakcie spotkań z rodzicami dotyczą wprowadzenia rodziców w program (przed rozpoczęciem zajęć z uczniami) oraz podsumowanie pracy z dziećmi. 

Długość i częstotliwość:

Program przewiduje 2 spotkania po 90 minut z rodzicami uczniów biorących udział w programie profilaktycznym prowadzone przez wcześniej przygotowanego nauczyciela realizatora programu profilaktycznego. 

Tematyka spotkań

  1. Wprowadzenie rodziców w program. Zagadnienia dotyczące motywowania dziecka do rozwoju osobistego. 
  2. Podsumowanie pracy z dziećmi. Zachowania ryzykowne lub inne trudności w rozwoju młodego człowieka. 

Przekazywane treści

Uczestnikom szkoleń zostały przekazane treści związane z realizacją programu wśród uczniów i rodziców. W efekcie udziału w szkoleniach ich uczestnicy nabyli kompetencje przeprowadzenia programu wśród adresatów bezpośrednich. 

W trakcie szkolenia nauczyciele dostali scenariusze zajęć.

 

Dziękujemy Wszystkim Nauczycielom uczestniczącym w procesie wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli za niezwykłą aktywność i życzymy sukcesów w pracy zawodowej oraz zdrowia.

stat4u Skip to content